「My Premiumを語る会」2025年度第1回講演会 開催報告
開催日:2025年8月7日(木)
主催:看護学部 学術委員会(学内学術交流推進小委員会)
講師:田村 達弥 先生(小児・精神看護学部門)
司会:馬場 香織 先生
看護学部主催の「My Premiumを語る会」2025年度第1回講演会を開催しました。本会は、本学部教員が自らの看護実践や研究について語り合い、互いに刺激を得る場として2017年より継続している取り組みです。今回の講演では、田村達弥先生に「私、研究活動楽しんでます」をテーマにご登壇いただき、前後の時間には多角的な視点から活発な質疑応答が行われました。
講演概要(馬場香織先生より)
現在、精神に障がいをもつ方々へのアプローチでは、その人らしさと主体性を尊重する支援が重視され、ストレングスモデルの活用やリカバリー志向のアプローチが求められています。田村先生はまず、「精神科病棟看護師のリカバリー志向を高める研修プログラムの効果」(科学研究費助成事業・若手研究B、2017–2020)に取り組まれました。この研究でピアサポーターの方々と出会い、着想を得て、「精神障がいピアサポーターと専門職者が共同創造する地域移行支援モデルの構築」(科学研究費助成事業・若手研究、2021–2024)へと展開し、リカバリーカレッジうつくしまの立ち上げにもつながっています。
さらに2025年度からは、「共同創造の場から進化する精神障害にも対応した地域包括ケアシステムの構築」(科学研究費助成事業・基盤研究C、2025–)に取り組まれ、精力的に活動を進めておられます。講演全体を通じて、研究の楽しさとは、研究を通しての出会いが新たな研究や社会的実践へとつながっていく連続性にあることが語られ、参加者に強い印象を残しました。
参加者アンケート結果(後藤千恵先生より)
参加者アンケートでは、講演内容に対して「とても満足した」69.2%、「満足した」26.9%となり、満足度合計は96.1%に達しました。ほぼ全員が高い満足感を示しており、非常に好意的な評価が得られました。自由記述では、
「研究活動を通しての“楽しかった”“嬉しかった”という大事なマインドを思い出せた」
「実践と研究を関連付けて発展させていく視点、途切れることなく続けている姿勢など、学びになることばかりだった」
といった感想が多く寄せられています。これらの結果から、本会は参加者にとって意義深く、今後の研究活動や臨床実践にも刺激を与える機会となったと総括できます。
今後も「My Premiumを語る会」を通じて、学内の研究シーズの可視化と交流の活性化を図り、共同研究や実践の発展につなげてまいります。ご参加・ご協力くださった皆さまに心より御礼申し上げます。
“My Premium Discussion Meeting”: Report on the First Lecture
Date: Thursday, August 7, 2025
Host: Academic Committee, School of Nursing (Academic Exchange Promotion Subcommittee)
Speaker: MS. Tatsuya Tamura, Department of Child Health and Mental Health Nursing
Moderator: Kaori Baba
The School of Nursing held the first lecture of the 2025 “My Premium Discussion Meeting”. Launched in 2017, this forum encourages faculty members to share their clinical practices and research, inspiring one another in the process. For this session, MS. Tamura delivered a talk entitled "I'm Enjoying My Research Activities." There was lively discussion from multiple perspectives before and after the lecture, and the event was very well received by participants.
Lecture overview (by Kaori Baba):
Current approaches to supporting people living with mental health conditions emphasize respecting individuality and autonomy alongside strengths-based and recovery-oriented practices. MS. Tamura first examined recovery orientation among nurses through the project "Effectiveness of a Training Program to Enhance Recovery Orientation Among Psychiatric Ward Nurses" (Grant-in-Aid for Scientific Research [KAKENHI], Young Scientists (B), 2017–2020). Encounters with peer supporters during this work inspired a subsequent project: "Co-creating a Community Transition Support Model with Mental Health Peer Supporters and Professionals" (KAKENHI, Young Scientists, 2021–2024). This project led to the establishment of Recovery College Utsukushima.
Starting in 2025, MS. Tamura began the project "Building a Community-Based Integrated Care System—Evolving from Co-Creative Settings, Including Support for Mental Disorders" (KAKENHI, Scientific Research (C), 2025–present). Throughout the lecture, MS. Tamura highlighted how the joy of research lies in the connections it creates—connections that spark new studies and grow into broader forms of social engagement.
Participant Survey Results (by Chie Goto):
According to the post-event survey, 69.2% of respondents were "very satisfied" and 26.9% were "satisfied," for an overall satisfaction rate of 96.1%. Open-ended comments included:
• “The lecture reminded me of the important mindset of finding fun and delight in research.”
• “It was full of learning—linking practice and research to drive development and sustained commitment without interruption.”
These results indicate that the session was highly meaningful for participants and provided strong stimulus for their future research and clinical practice.
We will continue to use the “My Premium” series to highlight the school's research strengths, promote academic exchange, and encourage collaborative research and practice. We sincerely thank everyone who participated in or supported the event.